Paragrafen

Bedrijfsvoering

Duurzaamheid

Het hybride werken brengt ook een aantal andere voordelen met zich mee. Vanuit flexibel werken zijn we onder andere bezig met het verder digitaliseren van de post en de uitbreiding van het gebruik van MijnOverheid Berichtenbox. Ook hebben we een digitale handtekening ingevoerd. De verwachting is dat beide ontwikkelingen in de toekomst bijdragen aan minder papier verbruik.Daarnaast hebben we in 2021 de mogelijkheid om thuis te werken verder ondersteund via de regeling thuiswerkfaciliteiten. In 2022 gaan we hier mee door. We verwachten dat het hybride werken minder reisbewegingen van en naar kantoor gaat opleveren. Hoe dit er structureel uit gaat zien in de toekomst, is nu (in coronatijd lastig te voorspellen.

Onderhoudsplannen 2021-2030
In 2020 zijn de onderhoudsplannen voor alle gemeentelijke vastgoed vastgesteld. Hierin staat dat we al onze panden doelmatig en sober onderhouden. Voor het gemeentehuis geldt een uitzondering. Hiervoor geldt de conditie redelijk tot goed. Meer informatie over gemeentelijk vastgoed en de wijze van financiering, lees je in hoofdstuk 5 van de paragraaf onderhoud kapitaalgoederen.

Het gemeentehuis en de werf zijn opgenomen in de onderhoudsplanning voor gemeentelijk vastgoed. Bij het opnieuw vaststellen van de onderhoudsplanning zijn we van een duurzame variant uitgegaan. Dat is anders dan in de voorgaande jaren. Als we iets moeten vervangen, dan kiezen we voor duurzame elementen. Dit betekent onder andere dat we het duurzamer maken van onze gebouwen automatisch meenemen, ook tijdens renovaties en vernieuwingen. Denk hierbij aan HR ++ glas, hoog rendement verwarmingsketels en energiezuinige verlichting. In de nota inkoopbeleid hebben we hier extra aandacht voor gevraagd. Mochten duurzame alternatieven duurder zijn, dan vragen we het college eerst om instemming.

Niet alleen voor onze gebouwen is verduurzamen een actueel onderwerp. Ook ons materieel bij de buitendienst zijn we aan het verduurzamen. Denk aan motorisch handgereedschap en (lichte) voertuigen. Als het kan vervangen wij gereedschap en materieel die op fossiele brandstof werken naar elektrisch. Op deze ambitie hebben we het vervangingsschema voor het materieel aangepast en in het meerjaren investeringsplan verwerkt.

Stand van zaken Voorjaarsnota
Geen nieuwe ontwikkelingen

Energielabels gebouwen
Per 1 januari 2023 moet elk kantoorgebouw minimaal energielabel C hebben. Dit betekent een primair fossiel energiegebruik van maximaal 225 kWh per m2 per jaar. Deze verplichting staat in het Bouwbesluit 2012. Al onze gebouwen met een hoger energieverbruik hebben inmiddels energielabel A. Een label is maximaal 10 jaar geldig.

Alle investeringen in duurzaamheid komen uiteindelijk terug in de energieprestatie van een gebouw. De investeringen verdienen zich meestal terug, door lagere maandlasten. Extra investeringen zoals de aanleg van zonnepanelen of warmtepompen kunnen leiden tot betere prestaties en daarmee een nog beter label.

Doordat we de afgelopen jaren diverse maatregelen hebben genomen, hebben alle gebouwen sinds 2017 energielabel A. Een uitzondering hierop is het Kulturhus Den Ienloop in Millingen aan de Rijn. Verduurzamen van dit gebouw staat als PM-post (pro memorie post) op het meerjaren investeringsplan. Daardoor weten we dat er iets moet gebeuren, maar kunnen we de (financiële) effecten nog niet goed inschatten.
Omdat het Kulturhus een monument is, zullen we een goed plan moeten maken, dat past binnen het strategisch vastgoedplan.

Stand van zaken Voorjaarsnota
Geen nieuwe ontwikkelingen

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2022 11:27:51 met de export van 07/18/2022 10:43:08