Paragrafen

Bedrijfsvoering

Digitale dienstverlening

We digitaliseren onze dienstverlening en bedrijfsvoering steeds meer. Ook stimuleren we inwoners, bedrijven, verenigingen en instellingen om gebruik te maken van de digitale mogelijkheden die we bieden. Onze gemeentelijke website is daarbij erg belangrijk. Daarom zorgen we ervoor dat de informatie op de website steeds vernieuwd wordt, leesbaar en volledig is. Wij ontwikkelen de website continu door zodat deze voldoet aan de nieuwe toegankelijkheidseisen. Door de digitalisering kunnen inwoners steeds vaker zelf bepalen waar en wanneer ze iets willen regelen.

De komende jaren gaan we verder met het aanbieden en uitbreiden van de digitale diensten via de website. We blijven de digitale formulieren die we al hebben verbeteren. Vanaf 2022 kunnen inwoners ook hun rijbewijs digitaal verlengen. Dit kan door een pasfoto te laten maken bij een fotograaf die met de gemeente samenwerkt in deze ontwikkeling en die online gegevens van de inwoner aan de gemeente door kan sturen. Ook andere aanvragen bij Burgerzaken kan de inwoner steeds meer digitaal doen. Soms zelfs zonder naar het gemeentehuis te hoeven komen. Verder kan de inwoner steeds meer informatie vinden op de website mijn.overheid.nl. Dit is de persoonlijke website voor alle overheidszaken.

In 2022 verlaat alle uitgaande post het gemeentehuis digitaal. Waar mogelijk zal onze uitgaande post digitaal blijven en ontvangt u die ook via MijnOverheid berichtenbox. Maar als u de post van ons nog op papier wilt ontvangen, printen wij deze en sturen wij deze per post naar u op. Om dit te realiseren moeten wij zorgen dat alle uitgaande post via dezelfde systemen loopt. Er zijn al verschillende koppelingen tussen systemen gelegd, maar ook in de toekomst blijft dit van belang.

Data gedreven sturing heeft ervoor gezorgd dat wij voor een deel van de werkzaamheden actuele informatie beschikbaar hebben. Dit presenteren we in dashboards voor de medewerkers. We gebruiken het ook voor rapportages naar het college en de raad.

Stand van zaken Voorjaarsnota
De website is blijvend in ontwikkeling, we bieden steeds meer formulieren digitaal aan. Bij de overgang naar een nieuwe website in 2021 is hier een grote slag mee gemaakt. De indeling, toegankelijkheid en gebruiksgemak van de website zijn sterk verbeterd. In 2022 en daarna zetten we met name in op gedeelten van de website verder te verbeteren en aan te sluiten bij actuele ontwikkelingen. Kleinere aanpassingen op de website voeren we doorlopend uit naar aanleiding van bezoekersstatistieken.

Inwoners kunnen inmiddels hun rijbewijs verlengen via 2 pasfoto fotografen in Groesbeek en 1 in Millingen. Deze fotografen sturen online de pasfoto en de gegevens van de inwoner door, zodat het nieuwe rijbewijs gemaakt kan worden. De inwoner moet deze nog wel persoonlijk op komen halen op het gemeentehuis.

Het vinden van informatie op MijnOverheid blijft ontwikkelen. Inmiddels stuurt de gemeente ook steeds meer post naar MijnOverheid berichtenbox. Alleen inwoners die hierop aangesloten zijn en die aan hebben gegeven de post van de gemeente Berg en dal hier te willen ontvangen, krijgen de post in hun berichtenbox. De inwoners die dat niet hebben gedaan ontvangen de post nog gewoon op papier.

Deze pagina is gebouwd op 07/18/2022 11:27:51 met de export van 07/18/2022 10:43:08